• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Поради психолога
  • Поради щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану у закладі загальної середньої освіти

Поради щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану у закладі загальної середньої освіти

Організація освітнього процесу у воєнний час – це новий виклик для усіх учасників освітнього поцесу. Під час війни заклад освіти є осередком, який дає змогу учням отримувати психологічну підтримку, емоційний стан, спілкування, переключення уваги, відволікання від новин, впевненість, відчуття приналежності до спільноти.

Тому, надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи закладу та налаштувати освітній процес так, щоб він був комфортним і безпечним для усіх учасників освітнього процесу.

Дистанційна форма навчання найбільш оптимальна та безпечна форма організації освітнього процесу.

Поради щодо дистанційної роботи під час воєнних дій:

Основною метою навчання в дистанційному форматі у воєнний період має бути та підтримка, яка допоможе стабілізувати психологічний стан учнів, а не наздоганяння програм та не засвоєння нових знань.

В умовах війни можна виділити такі категорії дітей:

1. залишились у місцях свого постійного місця проживання;

2. евакуйовані до різних областей України;

3. евакуйовані за межі України.

Безумовно, можливості навчання у цих категорій учнів різні, тому методичні поради враховують особливості освітнього процесу для кожної з них.

Освітній процес має відбуватися без жодних негативних оцінок, об’ємних домашніх завдань, тощо. Навчання має стати допомогою учням, а не черговим стресом та хвилюванням.

Найефективнішим варіантом в організації освітнього процесу мають бути заняття на повторення, узагальнення вивченого раніше, а не вивчення нового матеріалу.

Корисним було б залучення до навчальних занять практичних психологів закладів загальної середньої освіти для проведення онлайн-вправ для стабілізації емоційного стану та налагодження ефективної співпраці.

Педагогічні працівники мають з розумінням ставитися до розгубленості, неуважності та інертності учнів під час онлайн-уроків.

Важливими методами у процесі навчання учнів є підбадьорення, турбота та підтримка учнів, а не залякування негативом.

Варто дотримуватися загальних правил організації дистанційного навчання та гігієну користування гаджетами.

Основні правила організації дистанційного навчання

Видихніть і занотуйте стратегію

Головне кредо освітян в умовах війни – «Без паніки!». Видихніть, заспокойтеся, заваріть улюбленого чаю чи запашної кави та перш за все напишіть для себе інструкцію про те, за яким принципом влаштовуєте навчання у своєму класі. Свідома та відповідальна робота педагога під час дистанційного навчання напряму відобразиться на роботі учнів.

Виберіть найзручніший інструмент взаємодії з учнями

Вибір платформи, графік прямих трансляцій, формат завдань – усе це не просто елементи, а система, яка добре працює, якщо продумана наперед. Тож не пошкодуйте один раз часу і розберіться, як організувати дистанційне навчання у нових умовах. Зокрема дізнайтеся, чи будуть у вашому колективі учні з інших регіонів. Якщо так, то необхідно приділити їм окрему увагу, познайомитися та познайомити дітей між собою.

Додайте безпрограшний елемент

Подумайте про створення моментів, яі привертають увагу учнів до заняття та спрацьовують найбільш ефективно. Вправи, які учні виконують у режимі реального часу, усні відповіді, короткі відповіді в чаті – ось те, що найкраще працює під час дистанційного навчання.

Корисні посилання:

Для початкової школи - можна на початку уроку використовувати коротенькі пізнавальні мультфільми виробництва телеканалу ПЛЮСПЛЮС про цікаві факти, досягнення, відкриття та природні ресурси України з подальшим обговоренням

Серія «Це – наше, і це – твоє»

Цікаві факти про сьогодення нашої країни(серія «Дивомандри»)

Для спостережливих і допитливих(серії «ЕКО ПЛЮСПЛЮС»)

Забезпечте збалансованість онлай-уроку

Не варто перенавантажувати урок ані інформацією, ані веселощами: усього має бути в міру. Експерти радять зробити акцент на вирішення потреб учнів, на їхніх запитах. У межах кожного уроку і теми варто мати кілька опцій та пропонувати їх дітям. Особливо це важливо в умовах війни, коли щоденний стрес і так великий.

Дитячі ігри для зняття напруження– перелік від Центру громадського здоров’я.

Як говорити з дітьми про війну:

Доцільність та обсяг домашніх завдань визначайте індивідуально, зважаючи на психоемоційний стан вихованців.

Можна запропонувати для домашнього перегляду з обговоренням на наступних заняттях перегляд пізнавальних мультфільмів.

Анімований ролик «Сирена – моя помічниця. Що таке сигнал повітряної тривоги та як поводитися»

«Світ чекає на відкриття»

«Корисні підказки»

«Добро завжди перемагає»

Добірка корисних порад щодо дистанційної роботи під час воєнних дії.

Тривога застала на занятті:

Якщо навчання дистанційне, то в момент повітряної тривоги учитель має сповістити дітей про тривогу, припинити урок та сховатись в укриття. До пропущених через тривогу тем не повертаються. Матеріали надсилають учням для самостійного опрацювання.

Зменшення тривалості заняття

Ураховуючи умови воєнного часу не варто розраховувати на 40-45 хвилин заняття, а зменшити його тривалість до 30-35 хвилин.

Фізична активність

Для учнів, особливо молодшого шкільного віку, освітній процес необхідно чергувати з фізичною активністю.

Атмосфера взаєморозуміння

Пріоритетним завданням педагога під час дистанційного навчання в умовах воєнного стану – це створення атмосфери взаєморозуміння, взаємовиручки, поваги та любові; сприяння самореалізації кожної дитини в умовах обмеженої можливості звертатися до педагога безпосередньо. Дуже важливо у цей час допомогти батькам організувати найсприятливіші умови для навчання та відпочинку вихованців, акцентуючи увагу на збереженні достатньої працездатності, раціональному використанні часу, дотриманні правильного режиму навчальної діяльності.

Мотиваційні онлайн-хвилинки

Важливим аспектом дистанційного навчання в сучасних умовах воєнного стану є його психологічний супровід. Тому, варто щоденно перед початком навчальних занять проводити мотиваційні онлайн-п’ятихвилинні «ранкові зустрічі» для вихованців усіх вікових категорій. Адже війна – це криза, коли змінюється все, що ми знали про себе, про світ, про друзів і знайомих, про свій організм та свої можливості. Під час кризи людина почуває себе безпомічною, втрачає контроль над ситуацією, життям. Це шкодить психічному (ментальному) здоров’ю і як наслідок, може призвести до постравматичного стресового розладу (ПТСР), якщо вчасно не отримати психологічну допомогу та підтримку.

Збереження досягнутих раніше результатів навчання

Звертаємо увагу, що основною метою освітнього процесу має бути збереження досягнутих раніше результатів навчання, тому доречно розробити завдання на підтримання, збереження, закріплення набутих умінь, навичок та завдання розвиваючого характеру, а також надати рекомендації батькам, щодо підтримки дитини та надання допомоги у виконанні цих завдань.

Інформування

Інформувати про літературу та художні фільми (мультфільми) для спільного перегляду чи прослуховування батьків і підлітків (дітей); онлайн-ресурси і канали з надання безкоштовної психологічної допомоги.

Онлайн-зустрічі

Рекомендуємо кожного дня для колективу організовувати дружні онлайн-зустрічі (близько 10 хв.), на яких діти можуть поспілкуватися, поговорити про те, що хвилює, підтримати одне одного.

(Коротка пам’ятка для вчителів, які працюють із дітьми під час війни. 9 правил).

Щоденні онлайн-зустрічі можуть бути також пізнавального спрямування (Пізнавальні онлайн-зустрічі для дітей)

Виховні заходи

Виховні онлайн-заходи варто приурочити до відзначення свят, пам’ятних і ювілейних дат (Постанова ВРУ «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2022-2023 роках»)

Форма проведення виховних онлайн-заходів може бути різноманітною: тематичні заняття, лекції, вебінари, круглі столи, літературні вечори, флешмоби, челенджі, квести, конкурси малюнків на патріотичну тематику, написання листів-подяк ЗСУ. Так, можна долучитися до Проєкту підтримки дітей України (створення найбільшого і найціннішого у світі маніфест-колажу із дитячих малюнків про війну).

Актуальним буде організація віртуальних екскурсій.

Mатеріали для використання в роботі під час воєнних дій

Під час воєнних дій, діти є однією з найбільш вразливих категорій і потребують психологічної підтримки. На допомогу батькам та педагогам створено рекомендації та практичні поради, а саме:

Телеграм-канал «ПІДТРИМАЙ ДИТИНУ»: КАНАЛ СТВОРЕНО З ТУРБОТОЮ ПРО БАТЬКІВ І ДІТЕЙ

В Україні стартував проєкт психологічної підтримки «ПОРУЧ»

ГАРЯЧА ЛІНІЯ

Психологічна підтримка, куди звертатись

Вправи для дітей та підлітків, які перебувають у стресовій ситуації, для зняття психоемоційного напруження

Пошук резервів, або Психологічний супровід дітей-переселенців із зони проведення АТО та членів їхніх сімей

Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях

Притча як прийом психологічного консультування

Прийоми психологічної самодопомоги навчальний тренінг

Як безпечно пережити воєнний час?

Перша психологічна допомога. Коротка інструкція

Основи кризової інтервенції. Дебрифінг

Ігри для зняття втоми, напруги, агресії

Ігри для зняття втоми, напруги, агресії

Поради

Діти та війна. Робочий зошит

Діти зі статусом внутрішньо переміщеної особи

Рекомендації батькам щодо профілактики посттравматичних стресових розладів у дітей

9 фраз, які не можна говорити дітям про війну

Практичні рекомендації для батьків: Як допомогти дитині після травматичної події

Поради для батьків

Як допомогти дитині у стані стресу

Поведінкові особливості дітей вимушених переселенців

Дитяча психіка під час війни: перша допомога, усунення небажаних наслідків

Що каже психологія воєн?

Ігри для зняття дітей

Ізраїльський протокол швидкої допомоги дітям, що пережили стресову подію

Як встановити контакт з дитиною, що пережила травматичний досвід

Швидка «психологічна» допомога для дітей на офіційному сайті МОН та на Youtube-каналі МОН

В умовах сьогодення діти з особливими освітніми потребами та їхні родини опинились у надважких умовах. І ці умови формують труднощі і виклики, до яких ніхто не був готовий.

Міністерством освіти і науки України надано рекомендації про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану.

На допомогу батькам та вчителям функціонує сторінка центру підтримки інклюзивної освіти Київської області у мережі Facebook, де можна знайти практичні матеріали щодо навчання, розвитку і підтримки дітей з ООП.

Корисні ресурси, що допоможуть відволікти дітей під час перебування в укритті, у вільну, але тривожну годину:

Видавництво Ранок безкоштовно надає дитячі книги в електронному форматі! Просто заходьте на сайт БараБука та завантажуйте, щоб мати змогу читати з дітьми навіть без доступу до Інтернету!

У Telegram-каналі Павлуша і Ява можна завантажити аудіоказки, які також будуть доступні без Інтернету: https://t.me/pavlushaiyava

Ще один Telegram-канал з аудіоказаками українською. Усі аудіоказки можна завантажити і слухати без зв’язку.

Yakaboo відкрили безкоштовний доступ до аудіо- та електронних книжок в мобільному додатку.

Нова Українська Школа організувала серію пізнавальних онлайн-зустрічей із вчителями.

Розклад зустрічей оновлюється щодня https://bit.ly/3sDR87P

MEGOGO відкрили безкоштовний доступ до мультиків, фільмів та аудіоказок.

Кiлькiсть переглядiв: 127

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930