УКРАЇНА

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ПЕРВОМАЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Первомайський ліцей «Престиж»

Первомайської міської ради Миколаївської області

вул. Київська , 76, м. Первомайськ, Миколаївська область, 55213,

тел. (05161) 3-12-23 e-mail: olga-bandalet@ukr.net Код ЄДРПОУ 25992617

УХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО

педагогічною радою наказом по ліцею

( протокол від 19.09. 2022 № 2) від 19.09. 2022 № 196

Директор ліцею О.О. Бандалет

ПРОГРАМА БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

(АНТИБУЛІНГОВА ПРОГРАМА)

у Первомайському ліцеї «Престиж»

Збереження життя та здоров’я,

захист честі та гідності кожного

учасника освітнього процесу –

основні пріоритети діяльності ліцею

Головним завданням сучасного освітнього процесу, що задекларовано нормативними документами Міністерства освіти і науки України та Міжнародною організацією ЮНІСЕФ, є створення нового освітнього простору, з середовищем, де б гарантувалися безпека життю та здоров’ю учнів, а також забезпечувалися права, свободи та інтереси дітей. Засади «Нової української школи» (НУШ) вимагають реформування існуючого алгоритму розвивальної, корекційної та профілактичної роботи, адже доволі часто в освітньому закладі постає проблема булінгу чи його проявів та порушення норм поведінки учнями, що заважає в повному обсязі досягти поставлених орієнтирів демократичного співіснування . Ця робота лягає на працівників соціально-психологічної служби закладу , важливою умовою ефективності роботи якої є розставлення пріоритетів та цілей, викладених комітетом ООН: -взаєморозуміння; -взаємоповага; -дружня атмосфера; -пріоритет прав людини; -толерантність; -постійний розвиток; -активна життєва позиція; -здоровий спосіб життя; -порядність; -повага до приватного життя; -мир; -єдина країна.

Для ефективної реалізації вищеназваних пріоритетів необхідно створити Програму безпечного освітнього середовища згідно положень та принципів якої регулюватимуться стосунки між усіма учасниками освітнього процесу. Головною метою Програми у закладі є навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії в освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників навчальних закладів).

Розділ І

МЕТА,ЗАВДАННЯ ТА ЗАСАДИ ПРОГРАМИ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

1. Визначити поняття «булінгу» та його види; виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процесу; 2. Відпрацювати систему єдиних принципів та підходів учнів, педагогів, соціально-психологічної служби, батьків до дотримання безпеки в освітньому середовищі закладу; 3. Забезпечити умови організації безпечного освітнього середовища та розробити вимоги (критерії) до його ефективної організації для кожного учасника освітнього процесу згідно Програми; 4. Розробити та затвердити алгоритм реагування та протидії булінгу; 5. Ввести в дію конкретні рекомендації учням, педагогічним працівникам, адміністрації закладу, батькам щодо організації безпечного середовища в закладі освіти.

Розділ ІІ

БУЛІНГ

Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зверхня, образлива поведінка, що пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили. Булінг проявляється багатьма формами: вербальною, фізичною, соціальною, кібербулінгом.

Стаття 1. Вербальний булінг Словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні приниження, погрози й грубі коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).

Стаття 2. Фізичний булінг Агресивного фізичного залякування, що полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.

Стаття 3. Соціальний булінг Соціальне залякування із застосуванням тактики ізоляції припускає, де когось навмисно не допускають до колективної участі в роботі групи, вживання їжі за одним столом, гри, заняття спортом чи громадської діяльності.

Стаття 4. Кібербулінг Кібербулінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистських, расистських та інших повідомленнях, що створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.

Розділ ІІІ

РЕАГУВАННЯ ТА ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

ПОРЯДОК подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькуванню) у Первомайському ліцеї «Престиж» Загальні питання 1. Даний Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». 5. У Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. Типовими ознаками булінгу (цькування) є: 1. систематичність (повторюваність) діяння; 2. наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); 3. дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. 2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу(цькуванню). -Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педагогічні працівники гімназії та інші особи. -Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації. Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню) 1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасникиосвітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками абосвідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб зазовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осібзобов’язані повідомляти директору закладу.2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування)здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування)(далі – Заява).3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу, отримує секретар, яка зобов’язанатерміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто директор або його заступник.5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу(цькування).6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.7. Датою подання заяв є дата їх прийняття.8. Розгляд Заяв здійснює директор з дотриманням конфіденційності.

Відповідальна особа

1. Відповідальною особою призначається працівник ліцею з числа педагогічних працівників. 2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення директора. 3. Відповідальна особа призначається наказом директора.

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

1. За результатами розгляду Заяви директор ліцею видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб. 2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін. 3. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання. 4. Комісія створюється наказом директора ліцею. 5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, директор та інші. 6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами. 7. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор ліцею зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та управління у справах дітей. 8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор має повідомити постраждалого. 9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії. 10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та управління у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування). 11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

Терміни подання та розгляду Заяв

1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву. 2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви. 3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування. 4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату, але не пізніше ніж через 3 робочих дні після створення Комісії. 5. Директор ліцею зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.

Реагування на доведені випадки булінгу

1. На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, директор ліцею: - повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти; - забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи). 2. Заходи здійснюються заступником директора з навчально-виховної роботи у взаємодії з соціально – психологічною службою та затверджуються директором закладу. 3. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у практичного психолога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.

Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

1. Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення: «Булінг (цькування) учасника освітнього процесу. Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин». 2.Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, за вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин. 3.Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, за вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин. 4.Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, за вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин. 5.Неповідомлення директором закладу уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.

Розділ IV

АЛГОРИТМ ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ

1. Ознайомлення учасників освітнього процесу з нормативно- правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі. 2. Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням представників правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій. 3. Запровадження програми правових знань у формі позаурочної роботи. 4. Організація роботи гуртків, факультативів із психології. 5. Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень. 6. Ознайомлення учителів і дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки. 7. Під час зборів батьківської громади – спілкування практичного психолога та соціального педагога з батьками, з метою обговорення актуальних питань навчання і виховання, ухвалення рішень. 8. Під час консультацій - надання фахівцями соціально-психологічної служби допомоги батькам із різних проблем родинного виховання. 9. Під час педагогічного консиліума - спілкування учнів, учителів, фахівців соціально-психологічної служби о закладу та батьків, метою якого є цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом. 10. Проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

Розділ V

МОНІТОРИНГ за реалізацією антибулінгової політики

1. Директор ліцею призначає уповноважену особу за реалізацію антибулінгової політики 2. Призначена особа відповідає за реалізацією антибулінгової політики, реагування на будь-які сигнали щодо його порушення, а також за внесення пропозицій стосовно внесення змін до антибулінгової політики. 3. Кожні півроку відповідальна особа повинна проводити загальний моніторинг рівня виконання вимог антибулінгової політики учасниками освітнього процесу. За допомогою анкети встановлено зразка. 4. Під час проведення такого загального моніторингу учасники освітнього процесу можуть подавати пропозиції стосовно внесення змін до антибулінгової політики та повідомляти про порушення її вимог на території закладу. 5. На основі результатів анкет відповідальна особа має підготувати звіт та передати його директору. 6.Враховуючи результати моніторингу, директор ліцею повинен внести необхідні зміни до антибулінгової політики та повідомити про них працівників закладу.

Функціональні обов’язки відповідального за моніторинг дотримання положень антибулінгової політики 1. Отримання повідомлень про ризики для дітей і реагування на них; 2. Проведення не рідше ніж один раз на рік загального моніторингу рівня виконання вимог Програми безпечного освітнього середовища та реагування на будь-які сигнали щодо його порушення. Для цього можна використовувати метод анкетування, опитування за встановленим зразком. Під час проведення такого загального моніторингу учасники освітнього процесу мають змогу подавати пропозиції щодо внесення змін до Програми та повідомляти про порушення її вимог на території закладу; 3. Надання пропозицій щодо внесення можливих змін у Програму ; 4. Підготовка звіту за результатами анкет та подання його директору. Враховуючи результати моніторингу, директор повинен внести необхідні зміни до Програми та повідомити про них працівникам; 5. Консультування працівників закладу щодо конкретних випадків порушення безпеки дитини; 6. Роз’яснення у разі потреби батькам, дітям положень Програми , надання інформації щодо її змін; 7. Інформування (у разі потреби) про випадки порушення безпеки дитини (ризики, загрози, насильство) компетентних установ, таких як поліція, соціальні служби.

Показники виконання вимог антибулінгової політики

Первомайський ліцей «Престиж» запровадив та виконує наступну антибулінгову політику. 1. У закладі запроваджено реалізацію антибулінгової політики, яка містить принципи захисту дітей від насильства. 2. Стратегія і відповідні принципи захисту дітей дотримуються всіма працівниками ліцею. 3. Стратегія визначає такі питання: • порядок повідомлення та втручання, де поетапно зазначено, що слід робити, коли дитина стала жертвою насильства або її безпеці загрожують незнайомі люди, члени родини чи учасники освітнього процесу; • правила захисту особистих даних, які визначають методи збереження та поширення інформації про дітей; • правила захисту зображень дітей, які визначають, як можна знімати дітей на фото або відео та поширювати їх зображення; • правила доступу дітей до мережі Інтернет і їх захисту від шкідливих матеріалів, розміщених у ній, включно з призначенням особи або осіб, відповідальних за нагляд за безпечним використанням комп’ютерної мережі. • принципи безпечних відносин між працівниками та дітьми, включно з повним описом поведінки, яка є неприйнятною при спілкуванні з дітьми. 4. Директором призначено особу, відповідальну за реалізацію антибулінгової політики, при цьому чітко визначено всі її завдання.

Первомайський ліцей «Престиж» проводить навчання своїх працівників з питань захисту дітей від насильства та надання їм допомоги в небезпечних ситуаціях.

1. Усі працівники закладу ознайомлені з антибулінговою політикою. 2. Усі працівники знають, як розпізнати чинники ризику й ознаки насильства проти дітей, а також правові аспекти захисту дітей (обов’язковість втручання для залучення правоохоронної системи). 3. Класні керівники проходять інструктажі з питань запобігання випадкам знущань над однолітками серед дітей і реагування на них. 4. Працівники ліцею мають доступ до інформації про можливість отримання допомоги у випадках, коли підозрюється застосування насильства проти дітей, разом із контактними даними місцевих установ, які працюють в області захисту дітей і надають допомогу в надзвичайних ситуаціях (поліція, суд із сімейних питань, центр соціальних послуг, медичні центри). 5. Ліцей проводить навчання батьків з питань виховання без застосування насильства та захисту дітей від насильства.

Виконання вимог означає:

1. На вебсайті для батьків є вся необхідна інформація з таких питань: -виховання дітей без застосування насильства; -захист дітей від насильства та зловживань, загрози для дітей у мережі Інтернет; -можливості для вдосконалення навичок виховання; -контактні дані установ, які надають допомогу в складних ситуаціях. 2. Батьки ознайомлюються я з антибулінговою політикою. У закладі дітей навчають, які права вони мають і як вони можуть захистити себе від насильства. 3.На годинах спілкування організовано заняття для дітей з питань прав дитини та захисту від насильства і зловживань (також у мережі Інтернет). 4Діти знають, до кого вони мають звертатися за порадами та допомогою у випадках насильства і зловживань. 5. У соціально- психологічної служби є електронні навчальні матеріали для дітей з питань прав дитини, захисту від ризиків насильства та зловживань, правил безпечної поведінки в мережі Інтернет. 6. Діти мають доступ до інформації про права дитини та можливості отримання допомоги в складних ситуаціях, зокрема про безкоштовні гарячі лінії для дітей і молоді на сайті та інформаційних стендах закладу.

Заключні положення

1. Програма безпечного освітнього середовища стає чинною в день її оприлюднення. 2. Оприлюднення документа має відбутися таким чином, щоб він був доступний усім працівникам, через його розміщення на сайті закладу

Кiлькiсть переглядiв: 85

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930