СХВАЛЕНО педагогічною радою Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 Протокол № ____ від ____.____.2018 року Голова педагогічної ради ____________ О.О.Бандалет підпис ініціали, прізвище М.П. | ЗАТВЕРДЖЕНО наказом по Первомайській ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 Наказ № _______ від ________________ Директор _____________ О.О.Бандалет підпис ініціали, прізвище М.П. |
ПОГОДЖЕНО радою Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 Протокол № _______ від ________________ Голова ради закладу _______________ В.В.Мартинюк підпис ініціали, прізвище |
Освітня програма школи І ступеня Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 4 розроблена на виконання Закону України «Про освіту» (ст.33 та ст.15 Прикінцевих Положень Закону) та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»; на основі Типової освітньої програми загальної середньої освіти І ступеня, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 407.
Початкова школа в системі повної загальної середньої освіти забезпечувала становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формувала здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховувала ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я.
1) вільне володіння державною мовою;
2) здатність спілкуватися українською та англійською мовами;
3) математична компетентність;
4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
5) інноваційність;
6) екологічна компетентність;
7) інформаційно-комунікаційна компетентність;
8) навчання упродовж життя;
9) громадянські та соціальні компетентності;
10) культурна компетентність;
11) підприємливість та фінансова грамотність, а також наскрізних вмінь:
читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.
Школа І ступеня у 2018/2019 н.р. працювала в режимі 5-денного навчального (робочого) тижня.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.
У 2018/2019 н.р. у 1- 4 класах навчалися 411 учнів віком з 6-ти до 10-ти років. За індивідуальною формою навчався 1 учень.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.
Відповідно до освітньої програми загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-х класів закладу склав 805 годин/навчальний рік; загальний обсяг навчального навантаження для учнів 2-4-х класів закладу склав 2695 годин/навчальний рік: для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік, для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік, для 4-х класів – 910 годин/навчальний рік.
Навчальне навантаження організоване і здійснювалося відповідно до детального розподілу навчального навантаження на тиждень, окресленого у робочих навчальних планах (додатки освітньої програми):
-додаток 1 – навчальний план початкової школи (1-А. 1-В, 1-Г класи, за типовою навчальною програмою О.Савченко;
-додаток 2 – навчальний план початкової школи (1-Б клас) в рамках проекту «Інтелект України», згідно з додатком 1 наказу МОН України від 04.12.2014 № 1439);
- додаток 3 - навчальний план початкової школи (2-А клас) в рамках проекту «Інтелект України», згідно з додатком 1 наказу МОН України від 04.12.2014 № 1439);
- додаток 4 - навчальний план початкової школи (2-Б, 2-В класи) згідно з таблицею 1 до наказу МОН України від 20.04.2018 № 407;
- додаток 5 - навчальний план початкової школи (3-А, 3-Б, 3-В класи) згідно з таблицею 1 до наказу МОН України від 20.04.2018 № 407;
- додаток 6 - навчальний план початкової школи (4-А, 4-Б, 4-В, 4-Г класи) згідно з таблицею 1 до наказу МОН України від 20.04.2018 № 407.
Інваріантна складова навчальних планів реалізована в повному обсязі через окремі предмети та освітні галузі.
Перелік освітніх галузей.
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Клас | Назва галузі |
1-Б, 2-А класи | Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) Математика Природознавство, суспільствознавство Мистецтво Технології Здоров'я і фізична культура |
1-А, 1-В, 1-Г класи | Мовно-літературна (мова і література; іншомовна) Математична Природнича, громадянська, історична, соціальна, здоров’я- збережувальна Мистецька Технологічна Інформатична Фізкультурна |
2-Б, 2-В – 4-ті класи | Мови і літератури Суспільствознавство Мистецтво Математика Природознавство Технології Здоров’я і фізична культура |
Освітня галузь "Мови і літератури" з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах реалізована через інтегрований курс «навчання грамоти» у 1- А, 1-В, 1-Г класах; через окремі предмети "Українська мова (мова і читання)" та "Іноземна мова" – у 1-Б, 2-4 класах.
Освітні галузі "Математика", "Природознавство" реалізовані через однойменні окремі предмети, відповідно, - "Математика", "Природознавство".
Освітня галузь "Суспільствознавство" реалізована у 1-Б та 2-А класах через інтегрований курс «Людина і світ», у 3-4 класах – предметом "Я у світі".
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" реалізована у 1-Б, 2-4 класах окремими предметами "Основи здоров'я" та "Фізична культура", а освітня галузь «Фізкультурна» реалізована у 1-А, 1-В, 1-Г класах через предмет «Фізкультура».
Освітня галузь «Технологічна» у 1-А,1-В та 1-Г класах реалізована через інтегрований курс «Дизайн і технології», а освітня галузь "Технології" реалізована у 1-Б класі через предмет "Трудове навчання"; у 2-4-х класах – через окремі предмети «Трудове навчання та "Інформатика".
Освітня галузь "Мистецтво" («мистецька») реалізована у 1-Б, 2-А класах інтегрованим курсом «Мистецтво», а у 1-А, 1-В, 1-Г, 2-Б, 2-В, 3-4-х класах - окремими предметами "Образотворче мистецтво" і "Музичне мистецтво"
Згідно з освітньою програмою, у початковій школі у 2018/2019 н.р. здійснювався поділ класів на групи при вивченні окремих предметів відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517).
Клас | К-ть учнів | Предмет/ к-ть груп/основа поділу | ||
Англійська мова | К-ть груп | Основа поділу | ||
1-А | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
1-Б | 27 | + | 2 | на пропорційній основі |
1-В | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
1-Г | 29 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-А | 32 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-Б | 33 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-В | 29 | + | 2 | на пропорційній основі |
3-А | 32 | + | 2 | на пропорційній основі |
3-Б | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
3-В | 29 | + | 2 | на пропорційній основі |
4-А | 26 | - | - | - |
4-Б | 29 | + | 2 | на пропорційній основі |
4-В | 28 | + | 2 | на пропорційній основі |
4-Г | 26 | - | - | - |
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 2-4 класах – 40 хвилин.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» години фізичної культури не враховані при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Варіативна складова навчальних планів використана на:
- підсилення предметів інваріантної складової (1-А, В, Г класи – по 1
год на підсилення вивчення курсу «Навчання грамоти»). У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснювався вчителем самостійно, з відповідною фіксацією у календарному плануванні і класному журналі по факту реалізації. Порушень у веденні такої документації вчителями членами адміністрації не виявлено.
У 2018/2019 н.р. за рахунок варіативної складової навчальних планів було запроваджено курси за вибором світоглядного спрямування, з
метою поглиблення розвитку учнів (курс за вибором «Християнська етика» (3-А,Б,В класи) та курс 2Логіка (3-В клас).
Варіативність змісту початкової освіти реалізовано також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо – 20% програмового матеріалу.
Механізм обліку резервного часу випрацьовано на засіданні шкільного методичного об’єднання учителів початкових класів (протокол № 1 від 31.08.2018).
Формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснювалося не лише в рамках предметів "Фізична культура" та "Основи здоров'я", а інтегрувалося у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» формував сам вчитель, який викладав предмет, з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального закладу, регіональних та народних традицій. Через варіативні модулі реалізовувались лише окремі види спорту. Проте, всупереч освітній програмі модулі обиралися кожним окремим вчителем, а не методичним об'єднанням вчителів початкових класів із залученням вчителів фізичної культури, які викладають фізкультуру в початкових класах.
Порушенням ст.14 прикінцевих Положень Закону України "Про освіту" і освітньої програми школи І ступеня Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 є надмірна (понад 30) кількість учнів в окремих класах початкової школи: 2-А клас – 32 учні; 2-Б клас -34 учні; 3-А клас – 32 учні.
Всі предмети інваріантної складової навчальних планів викладалися у встановленій програмами послідовності.
Якість виконання навчальних програм детально проаналізована у відповідному аналітичному наказі по школі (додаток 1)
Форми організації освітнього процесу. Основними формами організації освітнього процесу у 2018/2019 н.р. були різні типи уроку, екскурсії, віртуальні подорожі, театралізовані дійства, які вчитель організовував у межах уроку або в позаурочний час.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначав самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Аналіз системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Система внутрішнього забезпечення якості у 2018/2019 н.р. складалася з наступних компонентів:
· кадрове забезпечення освітньої діяльності:
Освітній процес у школі І ступеня забезпечували 16 учителів початкових класів і 6 учителів-предметників, всі – фахівці. Вищу освіту мають 21 із 22 заявлених педагогів (95%); спеціалістів вищої кваліфікаційної категорії -10, це 45%; І кваліфікаційну категорію мають 5 (23%) учителів; ІІ кваліфікаційну категорію мають 4 (18%) педагогів та 3 учителів – спеціалісти; 2 педагогів (9%) мають звання «учитель-методист», 4 (18%)- «старший учитель».
· навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності:
ü 2-4 класи працювали за навачальними програмами для 1-4 класів
затверджених наказом МОН від 29.05.2015 № 584 (оновлені у 2016 році (наказ МОН України від 05.08.2016№948);
ü 1-Б і 2-А класи, які працюють за науково-педагогічним проектом
«Інетелект України», мали програмне забезпечення згідно з наказом МОН України від 02.11.2016 № 1319 «Про проведення всеукраїнського експерименту за темою «Реалізація компетентнісного підходу в науково-педагогічному проекті «Інтелект України» (всі предмети, крім англ..мови); англ..мова викладалася за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов у 1-4 класах, затвердженою Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;
ü Підручники для 1-4 класів: стан забезпечення: 2-4 класи – 100%; 1-і класи – 0%;
ü додаткові засоби навчання, посібники, рекомендовані до використання Міністерством освіти і науки України (зошити з друкованою основою, таблиці, бліц-картки тощо);
ü додаткові засоби навчання – надбання минулих років (проекти, інтелект-карти, дидактичний роздатковий матеріал тощо;
ü інформаційне забезпечення освітньої діяльності: бібліотека; підключення закладу до мережі Інтернет.
· матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності:
ü Забезпечення приміщеннями навчального призначення, іншими
приміщеннями, спортивними майданчиками: класних кімнат – 14; кабінет інформатики – 1; спальня – 1; спортзал – 2; актова зала – 1; читальна зала – 1; їдальня – 1; стадіон – 1; спортивних майданчиків – 3; обладнання класних кімнат (2-4 класи відповідно до вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 15.09.2006 № 264; 1-і класи відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 23.03.2018 № 283).
· якість проведення навчальних занять забезпечувалася учителями
відповідно до обраних форм уроків, методів і прийомів роботи з дітьми, підходів до організації освітнього процесу. Контроль за якістю навчальних занять забезпечувався адміністрацією школи відповідно до плану внутрішньошкільного контролю.
· моніторинг досягнення учнями результатів навчання
(компетентностей): з метою аналізу рівня засвоєння учнями 1-4 класів навчального матеріалу у розрізі навчальних предметів, рівня сформованності ключових компетентностей протягом навчального року діяла система моніторингів:
ü моніторинг рівня навченості учнів 3-4 класів (щосеместру);
ü моніторинг якості знань учнів у розрізі навчальних предметів (щосеместру);
ü Моніторингові дослідження рівня сформованості ключових компетентностей учнів у розрізі класів та ключових компетентностей (у кінці року).
Результати вказаних моніторингів описані в аналітичних наказах. Рівень навченості проаналізовано в аналітичному наказі по школі «Про рівень навченості учнів 3-4 класів» (додаток 2).
Аналіз очікуваних результатів навчання здобувачів освіти.
Навчальні досягнення здобувачів освіти у 1-2 класах здійснювалися вербально з формувальним змістом; у 3-4 класах - у бальному оцінюванні, яке передбачало зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.
Здобувачі початкової освіти пройшли державну підсумкову атестацію. Детальний аналіз результатів ДПА висвітлено в аналітичному наказі по школі «Про результати державної підсумкової атестації учнів 4-х класів у 2018/2019 н.р.» (додаток 3).
Різні способи аналізу (відвідування уроків адміністрацією, співбесіди з учителями, звіти про результати навченості тощо) свідчать, що результати навчання зробили значний внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності формувалися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Значною мірою реалізована діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Формуванню ключових компетентностей сприяло встановлення та реалізація в освітньому процесі засад інтеграції, міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, використання яких посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування цілісного світогляду.
Квітень 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |