СХВАЛЕНО педагогічною радою Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 (Протокол № 3 від 04.05.2020) Голова педагогічної ради _____________________/_О.О.Бандалет підпис ініціали, прізвище М.П. | ЗАТВЕРДЖЕНО наказом по Первомайській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №4 (Наказ № 128 від 04.05.2020) Директор _____________________/_ О.О.Бандалет / підпис ініціали, прізвище М.П. |
ПОГОДЖЕНО[1] Радою Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 (Протокол № 4 від 04.05.2020) Голова Ради закладу _____________________/_В.В.Мартинюк/ підпис ініціали, прізвище |
Освітня програма Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 для школи ІІ (базова середня освіта) ступеня навчання розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» та на підставі типових освітніх програм, затверджених наказом МОН України від 20.04.2018 №№ 405 «Про затвердження типових освітніх програм закладів загальної середньої освіти».
Базова загальна середня освіта в системі повної загальної середньої освіти забезпечує всебічний розвиток, виховання і соціалізацію особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору, самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
Зміст освітньої програми дав можливість формування у здобувачів освіти таких ключових компетентностей:
1) спілкування державною мовою;
2) спілкування іноземними мовами;
3) математична компетентність;
4) компетентності в природничих науках і технологіях;
5) інформаційно-комунікаційна компетентність;
6) уміння вчитися впродовж життя;
7) соціальні та громадянські компетентності;
8) підприємливість;
9) загальнокультурна грамотність;
10) екологічна грамотність і здорове життя,
а також наскрізних вмінь: екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість і фінансова грамотність
Школа ІІ ступеня у 2019/2020 н.р. працювала в режимі 5-денного навчального (робочого) тижня.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.
У 2019/2020 н.р. у 5-9 класах навчалися 487 учнів віком від 10-ти до 15 років. За індивідуальною формою навчалися 4 учнів. Середня наповнюваність класів склала 28,6.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.
Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 5–9-х класів склав 5845 годин/навчальний рік: -
- для 5-х класів – 1050 годин/навчальний рік,
- для 6-х класів – 1155 годин/навчальний рік,
- для 7-х класів – 1172,5 годин/навчальний рік,
- для 8-х класів – 1207,5 годин/навчальний рік,
- для 9-х класів – 1260 годин/навчальний рік.
Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальних планах (далі – навчальний план):
-додаток 1 освітньої програми – навчальний план школи ІІ ступеня (5-А, 5-Б, 5-В, 5-Г класи, згідно з таблицею 1 наказу МОН України від 20.04.2018 № 405);
додаток 2 освітньої програми – навчальний план школи ІІ ступеня (6-А, 6-Б, 6-В, 6-Г, згідно з таблицями 1,10,12 наказу МОН України від 20.04.2018 № 405);
додаток 3 освітньої програми – навчальний план школи ІІ ступеня (7-А, 7-Б, 7-В, згідно з таблицями 10,12 наказу МОН України від 20.04.2018 № 405);
додаток 4 освітньої програми – навчальний план школи ІІ ступеня (8-А, 8-Б, 8-В, згідно з таблицями 1,12 наказу МОН України від 20.04.2018 № 405);
додаток 5 освітньої програми – навчальний план школи ІІ ступеня (9-А, 9-Б, 9-В, 9 згідно з таблицями 10,12 наказу МОН України від 20.04.2018 № 405).
Перелік освітніх галузей.
Освітню програму в 5-9 класах укладено за такими освітніми галузями:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Мистецтво
Математика
Природознавство
Технології
Здоров’я і фізична культура
Освітня галузь «Мови і літератури» з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах реалізувалася у 5-9 класах через окремі предмети: у 5-х, 6-А та 8-Б класах через предмети «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література» та «Іноземна мова»; 6-В, 7-Б, 7-В, 8-А, 8-В класах через предмети «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література», «Іноземна мова» та «Мова національної меншини (російська)»; у 6-Б, 6-Г, 7-А, 9-В класах через предмети «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література», «Перша іноземна мова (англійська)», «Друга іноземна мова (німецька)» та «Мова національної меншини (російська)»; у 9-А, 9-Б, класах через предмети «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література», «Перша іноземна мова (англійська)», «Друга іноземна мова (німецька)».
Освітня галузь «Суспільствознавство» реалізувалася у 5 класах через предмет «Історія України (Вступ до історії)», у 6-х класах - інтегрований курс «Всесвітня історія. Історія України», у 7-9 класах через окремі предмети «Історія України», «Всесвітня історія», у 9 класах додався предмет «Правознавство».
Освітня галузь «Мистецтво» реалізувалася у 5-7 класах окремими предметами «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво», у 8-9 класах – інтегрованим курсом «Мистецтво».
Освітня галузь «Математика» реалізувалася у 5-6 класах через предмет – «Математика», у 7-9 окремі предмети «Алгебра» та «Геометрія».
Освітня галузь «Природознавство» реалізувалася у 5 класах через однойменний предмет «Природознавство», в 6-9 класах – через окремі предмети «Біологія», «Географія», а в 7-9 – додалися «Фізика» та «Хімія» .
Освітня галузь «Технології» у 5-9 класах реалізувалася через окремі предмети «Трудове навчання» та «Інформатика».
Освітня галузь «Здоров'я і фізична культура» реалізувалася у 5-9 класах окремими предметами «Основи здоров'я» та «Фізична культура».
З 6 класу вивчалися друга іноземна мова (німецька) та (або) мова національної меншини (російська):
у 6-Б, 6-Г, 7-А, 9-В класах: російська, німецька;
у 6-В, 7-Б, 7-В, 8-А, 8-В класах – російська;
у 9-А та 9-Б класах – німецька мова.
Згідно з освітньою програмою, у всіх 5-9 класах у 2019/2020 н.р., відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517) здійснювався поділ класів на групи при вивченні окремих предметів:
Клас | Кількість учнів | Предмети | |||
Технології (на гендерній основі) | Технології (на гендерній основі) | ||||
5-А | 24 | - | 5-А | 24 | - |
5-Б | 29 | 2 групи | 5-Б | 29 | 2 групи |
5-В | 28 | 2 групи | 5-В | 28 | 2 групи |
5-Г | 26 | - | 5-Г | 26 | - |
6-А | 30 | 2 групи | 6-А | 30 | 2 групи |
6-Б | 30 | 2 групи | 6-Б | 30 | 2 групи |
6-В | 29 | 2 групи | 6-В | 29 | 2 групи |
6Г | 25 | - | 6Г | 25 | - |
7-А | 31 | 2 групи | 7-А | 31 | 2 групи |
7-Б | 32 | 2 групи | 7-Б | 32 | 2 групи |
7-В | 32 | 2 групи | 7-В | 32 | 2 групи |
8-А | 28 | 2 групи | 8-А | 28 | 2 групи |
8-Б | 28 | 2 групи | 8-Б | 28 | 2 групи |
9-А | 28 | 2 групи | 9-А | 28 | 2 групи |
При визначені гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми, відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту».
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 години фізичної культури не враховані при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
У 2019/2020 навчальному році предмети інваріантної та варіативної складових, на які виділено не цілу (дробову: 0,5; 1,5; 2,5 тощо) кількості годин викладалися у такому порядку:
№ з/п | Назва навчального предмету, спецкурсу | Спрямування | Клас | Кількість годин за навчальним планом | Кількість годин | |
І семестр | ІІ семестр | |||||
1 | Українська мова | Навчальний предмет інваріантної складової | 5-6 | 3,5 | 4 | 3 |
2 | Українська мова | Навчальний предмет інваріантної складової | 7 | 2,5 | 3 | 2 |
3 | Хімія | Навчальний предмет інваріантної складової | 7 | 1,5 | 1 | 2 |
4 | Історія України | Навчальний предмет інваріантної складової | 8-9 | 1,5 | 1 | 2 |
5 | Географія | Навчальний предмет інваріантної складової | 9 | 1,5 | 2 | 1 |
6 | Сучасна українська літературна мова: морфологія | Навчальний предмет варіативної складової | 7 | 0,5 | 0 | 1 |
7 | Синтаксис простого та простого ускладненого речення | Навчальний предмет варіативної складової | 8 | 0,5 | 0 | 1 |
8 | Синтаксис складного речення | Навчальний предмет варіативної складової | 9 | 0,5 | 0 | 1 |
Варіативна складова навчальних планів використана на запровадження курсів за вибором та факультативних курсів з метою підготовки до вивчення профільних предметів (у 7-9 класах - курси за вибором з української мови, у 6-А, 6-Г – історії України), у 5 класах – «Корисні навички». Також з метою формування життєвих компетентностей у 5-6 класах запроваджено факультативний курс «Основи хімічних знань»:
- факультативний курс «Основи хімічних знань» ( 1 година – 5-ті класи);
- факультативний курс «Основи хімічних знань» ( 1 година – 6-ті класи);
- курс за вибором «Корисні навички» ( 1 година – 5-ті класи);
- курс за вибором «Міфологія стародавнього світу» ( по 1 годині – 6-А, 6-Г класи);
- факультативний курс «Сучасна українська літературна мова: морфологія» ( 0,5 години – 7- класи);
- факультативний курс « Синтаксис простого та простого ускладненого речення» ( 0,5 години – 8 класи);
- факультативний курс « Синтаксис складного речення» ( 0,5 години – 9 класи).
Предмет «Трудове навчання» реалізувався варіативними модулями:
Клас | Назва модуля «Обслуговуючі види праці» | Назва модуля «Технічні види праці» |
5 | Технологія виготовлення аплікації з природних матеріалів | Технологія випилювання з деревини та деревинних матеріалів |
Технологія плетіння виробів з бісеру | Технологія виготовлення виробів художнім випалюванням | |
6 | Технологія виготовлення вишитих виробів | Технологія виготовлення дерев’яної іграшки |
7 | Технологія писанкарства | Технологія токарної обробки деревини |
Технологія інтарсії, інкрустації | Технологія токарної обробки металу | |
8 | Технологія виготовлення аплікації | Технологія виготовлення виробів з деревини ( з використанням ручних способів обробки) |
Технологія виготовлення української вишивки | Технологія токарної обробки деревини | |
9 | Технологія виготовлення бісерної вишивки | Технологія токарної обробки деревини на деревообробних верстатах |
Технологія виготовлення комплексного виробу |
Формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснювалося не лише в рамках предметів «Фізична культура» та «Основи здоров'я», а інтегрувалося у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» формував сам вчитель, який викладав предмет, з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального закладу, регіональних та народних традицій. Через варіативні модулі реалізовувались лише окремі види спорту.
Всі предмети інваріантної складової навчальних планів викладалися у встановленій програмами послідовності.
Якість виконання навчальних програм детально проаналізована у відповідному аналітичному наказі по школі (додаток 1)
Форми організації освітнього процесу. Основними формами організації освітнього процесу у 2019/2020 н.р. були різні типи уроку, екскурсії, віртуальні подорожі, театралізовані дійства, які вчитель організовував у межах уроку або в позаурочний час.
У зв’язку із епідеміологічною ситуацією, що склалася в Україні виконання освітніх програм з 23 березня по 29 травня здійснювалось з використанням технологій дистанційного навчання. Використовувались інструменти онлайн-спілкування та електронні ресурси й веб-сервіси в синхронному та асинхронному режимі, веб-ресурси, розроблені педагогами, практикувалися індивідуальні консультації та самостійне опрацьовування навчального матеріалу. Для ефективного впровадження системи дистанційного навчання передбачались форми зворотного зв’язку (контролю) зі здобувачами освіти та їх батьками: дистанційні онлайн-конференції, відео-уроки, скайп-конференції, тестування тощо.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначав самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Аналіз роботи учасників освітнього процесу, організованої із впровадженням технологій дистанційного навчання шляхом застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій детально проаналізована у відповідному аналітичному наказі по школі (додаток 2)
Аналіз системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Система внутрішнього забезпечення якості у 2019/2020 н.р. складалася з наступних компонентів:
· кадрове забезпечення освітньої діяльності:
освітній процес у школі ІІ ступеня забезпечували школі 38 учителів-предметників. Вищу освіту мають 100% педагогів. Спеціалістів вищої кваліфікаційної категорії - 15, це 39%; І кваліфікаційну категорію мають 13 (34%) учителів; ІІ кваліфікаційну категорію мають 5 (13%) педагогів та 5 (13%) учителів – спеціалісти; 9 (24%)) педагогів мають педагогічні звання: 4 (11%) - «учитель-методист», 5 (13%)- «старший учитель».
навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності:
Навчальні програми для 5-9 класів загальноосвітніх шкіл, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
ü Підручники для 5-9 класів: стан забезпечення: 100%.
ü додаткові засоби навчання, посібники, рекомендовані до використання Міністерством освіти і науки України (зошити з друкованою основою, таблиці, бліц-картки тощо);
ü додаткові засоби навчання – надбання минулих років (проекти, інтелект-карти, дидактичний роздатковий матеріал тощо;
ü інформаційне забезпечення освітньої діяльності: бібліотека; підключення закладу до мережі Інтернет.
· матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності:
ü Забезпечення приміщеннями навчального призначення, іншими
приміщеннями, спортивними майданчиками: класних кімнат – 20; кабінет інформатики – 1; спортзал – 2; актова зала – 1; читальна зала – 1; їдальня – 1; стадіон – 1; спортивних майданчиків – 3; обладнання класних кімнат (відповідно до вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 22.06.2016 № 704, із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 14 липня 2017 року N 1036).
· якість проведення навчальних занять забезпечувалася учителями
відповідно до обраних форм уроків, методів і прийомів роботи з дітьми, підходів до організації освітнього процесу. Контроль за якістю навчальних занять забезпечувався адміністрацією школи відповідно до плану внутрішньошкільного контролю.
· моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей): з метою аналізу рівня засвоєння учнями 5-9 класів навчального матеріалу у розрізі навчальних предметів, рівня сформованності ключових компетентностей протягом навчального року діяла система моніторингів:
ü моніторинг рівня навченості учнів 5-9 класів (щосеместру);
ü моніторинг якості знань учнів у розрізі навчальних предметів (що семестру);
Моніторингові дослідження рівня сформованості ключових компетентностей учнів у розрізі класів та ключових компетентностей (у кінці року).
Результати вказаних моніторингів описані в аналітичних наказах. Рівень навченості проаналізовано в аналітичних наказах по школі «Про рівень навченості учнів 5-11 класів» (додаток 3), «Про дотримання вчителями-предметниками вимог державного стандарту освіти за результатами 2019/ 2020 навчального року» (додаток 4).
Аналіз виконання виховної складової освітньої програми додається (додаток 5).
Аналіз очікуваних результатів навчання здобувачів освіти.
Навчальні досягнення здобувачів освіти у 5-9 класах здійснювалося у бальному оцінюванні, яке передбачало зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.
Учні, які завершують здобуття базової загальної середньої освіти звільнені від проходження державної підсумкової атестації, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 30.02.2020 №463 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році».
Різні способи аналізу (відвідування уроків адміністрацією, співбесіди з учителями, звіти про результати навченості тощо) свідчать, що результати навчання зробили значний внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності формувалися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Значною мірою реалізована діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Формуванню ключових компетентностей сприяло встановлення та реалізація в освітньому процесі засад інтеграції, міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, використання яких посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування цілісного світогляду.
Висновок: Освітня програма школи ІІ ступеня Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 у 2019/2020 н.р. в цілому виконана.
Квітень 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |