СХВАЛЕНО педагогічною радою Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 (Протокол №3 від 04.05.2020 року) Голова педагогічної ради ____________ О.О.Бандалет підпис ініціали, прізвище М.П. | ЗАТВЕРДЖЕНО наказом по Первомайській ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 (Наказ №128 від 04.05.2020 ) Директор _____________ О.О.Бандалет підпис ініціали, прізвище М.П. |
ПОГОДЖЕНО Радою Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 Протокол № 4 від 04.05.2020 Голова Ради закладу _______________ В.В.Мартинюк підпис ініціали, прізвище |
Освітня програма школи І ступеня Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 4 розроблена на виконання Закону України «Про освіту» (ст.33 та ст.15 Прикінцевих Положень Закону) та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»; на основі Типової освітньої програми загальної середньої освіти І ступеня, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 407.
Початкова школа в системі повної загальної середньої освіти забезпечувала становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формувала здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховувала ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури,
пошанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я.
Зміст освітньої програми дав можливість формування у здобувачів освіти таких ключових компетентностей:
1) вільне володіння державною мовою;
2) здатність спілкуватися українською та англійською мовами;
3) математична компетентність;
4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
5) інноваційність;
6) екологічна компетентність;
7) інформаційно-комунікаційна компетентність;
8) навчання упродовж життя;
9) громадянські та соціальні компетентності;
10) культурна компетентність;
11) підприємливість та фінансова грамотність, а також наскрізних вмінь:
читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.
Школа І ступеня у 2019/2020 н.р. працювала в режимі 5-денного навчального (робочого) тижня.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.
У 2019/2020 н.р. у 1- 4 класах навчалися 387 учнів віком з 6-ти до 10-ти років. За індивідуальною формою навчалося 2 учні.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін.
Відповідно до освітньої програми загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-4-х класів закладу складав 11200 годин /навчальний рік:
1-А, 1-Б,1-В – по 805 годин/навчальний рік;
2-А,2-Б, 2-В – по 875 годин/навчальний рік;
3-А – 910 годин/навчальний рік;
3-Б – 875 годин/навчальний рік;
3-В – 840 годин/навчальний рік;
4-А, 4-Б – по 875 годин/навчальний рік;
4-В – 910 годин/навчальний рік.
Навчальне навантаження організоване і здійснювалося відповідно до детального розподілу навчального навантаження на тиждень, окресленого у робочих навчальних планах (додатки освітньої програми):
-додаток 1 – навчальний план початкової школи (1-А, 1-Б, 1-В класи, за типовою навчальною програмою О. Савченко;
-додаток 2 – навчальний план початкової школи (2-Б клас) в рамках проекту «Інтелект України», згідно з додатком 1 наказу МОН України від 04.12.2014 № 1439);
- додаток 3 - навчальний план початкової школи (2-А, 2-В класи, за типовою навчальною програмою О. Савченко;
- додаток 4 - навчальний план початкової школи (3-А клас) в рамках проекту «Інтелект України», згідно з додатком 1 наказу МОН України від 04.12.2014 № 1439);
- додаток 5 - навчальний план початкової школи (3-Б, 3-В класи) згідно з таблицею 1 до наказу МОН України від 20.04.2018 № 407;
- додаток 6 - навчальний план початкової школи (4-А, 4-Б, 4-В класи) згідно з таблицею 1 до наказу МОН України від 20.04.2018 № 407; загальний обсяг навчального навантаження для учнів 2-4-х класів закладу склав 2695 годин/навчальний рік: для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік, для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік, для 4-х класів – 910 годин/навчальний рік.
Інваріантна складова навчальних планів реалізована в повному обсязі через окремі предмети та освітні галузі.
У навчальних планах конкретизовано варіативну складову, враховано особливості регіону та індивідуальні освітні потреби учнів кожного класу. Повноцінність початкової освіти забезпечувалася реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов'язковому порядку фінансувалися з відповідних бюджетів.
Варіативна складова навчальних планів забезпечувалася наступним чином:
- Додаткові години для підсилення вивчення інтегрованого курсу
«Навчання грамоти» - 1-А (1 год); 1-Б (1 год); 1-В (1 год) – всього 3 год;
- Додаткова 1 год. (+1 год.– поділ класу на групи) на підсилення мовно-літературної галузі (англійська мова) у 2-Б класі.
- Курс «Культура добросусідства»: програма № 3 «Учимося, працюємо, відпочиваємо разом» - 3-Б (1 год);
- Курс за вибором «Християнська етика в українській культурі» - 4-А (1 год); 4-Б (1 год); 4-В (1 год);
- Курс «Логіка» - 2-А (1 год); 2-Б (1 год); 2-В (1 год); 4-В (1 год).
Розподіл годин фіксувався у календарному плані, який затверджувався директором закладу освіти, погоджувався його заступником. Вчитель зазначав проведені уроки у частині класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години.
Перелік освітніх галузей
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Клас | Назва галузі |
1-А, 1-Б, 1-В класи 2-А, 2-В, 2-Г | Мовно-літературна (мова і література; іншомовна) Математична Природнича, громадянська, історична, соціальна, здоров’язбережувальна Мистецька Технологічна Інформатична Фізкультурна |
2-Б, 3-А класи | Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) Математика Природознавство, суспільствознавство Мистецтво Технології Здоров'я і фізична культура |
3 – 4-ті класи | Мови і літератури Суспільствознавство Мистецтво Математика Природознавство Технології Здоров’я і фізична культура |
Освітня галузь "Мови і літератури" з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах реалізовувалась через інтегрований курс «Навчання грамоти» у 1-х та 2-А, 2-В, 2-Г класах; через окремі предмети "Українська мова (мова і читання)" та "Іноземна мова" – у 2-4 класах.
Освітні галузі "Математика", "Природознавство" реалізовувались через однойменні окремі предмети, відповідно, - "Математика", "Природознавство".
Освітня галузь "Суспільствознавство" реалізовувалась у 3-А класах через інтегрований курс «Людина і світ», у 3-4 класах – предметом "Я у світі".
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" реалізовувалась у 1-4 класах окремими предметами "Основи здоров'я" та "Фізична культура", а освітня галузь «Фізкультурна» реалізовувалась у 1-2-х класах через предмет «Фізкультура».
Освітня галузь «Технологічна» у 1-х; 2-А, 2-В, 2-Г класах реалізовувалась через інтегрований курс «Дизайн і технології», а освітня галузь "Технології" реалізовувалась у 2-Б класі через предмет "Трудове навчання"; у 3-4-х класах – через окремі предмети «Трудове навчання та "Інформатика".
Освітня галузь "Мистецтво" («мистецька») реалізовувалась у 1-х; 2-А, 2-В, 2-Г ; 3-4 класах окремими предметами "Образотворче мистецтво" і "Музичне мистецтво" . У 2-Б, 3-А класах інтегрованим курсом «Мистецтво».
У початковій школі здійснювався поділ класів на групи при вивченні окремих предметів відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517).
Клас | К-ть учнів | Предмет/ к-ть груп/основа поділу | ||
Англійська мова | К-ть груп | Основа поділу | ||
1-А | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
1-Б | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
1-В | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-А | 28 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-Б | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-В | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
2-Г | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
3-А | 32 | + | 2 | на пропорційній основі |
3-Б | 34 | + | 2 | на пропорційній основі |
3-В | 26 | - | - | - |
4-А | 32 | + | 2 | на пропорційній основі |
4-Б | 29 | + | 2 | на пропорційній основі |
4-В | 30 | + | 2 | на пропорційній основі |
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховувались санітарно-гігієнічні норми та нормативна тривалість уроків у1 класі- 35 хвилин, у 2-4 класах – 40 хвилин.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» години фізичної культури не враховувались при визначенні гранично допустимого навантаження учнів у 3-4 класах.
Варіативність змісту початкової освіти реалізовувалась також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створював простір для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо – 20% програмового матеріалу.
Механізм обліку резервного часу випрацьовувався на засіданні шкільного методичного об’єднання учителів початкових класів до 01.09.2019 року, з фіксацією у протоколі засідання.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснювалося не лише в рамках предметів "Фізична культура" та "Основи здоров'я", а інтегрувався у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» формував вчитель, який викладав предмет, з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального закладу, регіональних та народних традицій. Через варіативні модулі реалізовувались не лише окремі види спорту, а й ритміка, хореографія, пластика, тощо.
Модулі обиралися спільно на засіданні шкільного методичного об’єднання учителів початкових класів із залученням вчителів фізичної культури, які викладають фізкультуру в початкових класах, до 01.09.2019 року, з фіксацією у протоколі засідання. За потреби розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснювався вчителем самостійно, з відповідною фіксацією у календарному плануванні і класному журналі по факту реалізації. Порушень у веденні такої документації вчителями членами адміністрації не виявлено.
Гранична наповнюваність класів у більшості випадків встановлювалася відповідно до Закону України "Про освіту" (ст.14 прикінцевих Положень)- до 30 учнів у класі.
Навчальні плани були зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.
У 2019/2020 н.р. за рахунок варіативної складової навчальних планів було продовжено викладання курсів за вибором світоглядного спрямування, з метою поглиблення розвитку учнів (курс за вибором «Християнська етика» (4-А,Б,В класи) та курс «Логіка» (4-В клас).
Проте, порушенням ст.14 прикінцевих Положень Закону України "Про освіту" і освітньої програми школи І ступеня Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 є надмірна (понад 30) кількість учнів в окремих класах початкової школи: 1-Б клас – 31 учень, 1-В клас -32 учні; 3-Б клас -33 учні.
Всі предмети інваріантної складової навчальних планів викладалися у встановленій програмами послідовності.
Якість виконання навчальних програм детально проаналізована у відповідному аналітичному наказі по школі (додаток 1).
Форми організації освітнього процесу. Основними формами організації освітнього процесу у 2019/2020 н.р. були різні типи уроку, екскурсії, віртуальні подорожі, театралізовані дійства, які вчитель організовував у межах уроку або в позаурочний час. Згідно з частиною четвертою статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу СОVID-19», наказу Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2020 року № 406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19», відповідних наказів по школі з 23.03.2020 було організоване дистанційне навчання. Вибір форм і методів навчання вчитель визначав самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Аналіз системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Система внутрішнього забезпечення якості у 2019/2020 н.р. складалася з наступних компонентів:
· кадрове забезпечення освітньої діяльності:
Освітній процес у школі І ступеня забезпечували 16 учителів початкових класів і 5 учителів-предметників, всі – фахівці. Вищу освіту мають 20 із 21 заявлених педагогів (95%); спеціалістів вищої кваліфікаційної категорії -10, це 48%; І кваліфікаційну категорію мають 4 (19%) учителів; ІІ кваліфікаційну категорію мають 4 (19%) педагогів та 3 учителів – спеціалісти; 2 педагогів (9%) мають звання «учитель-методист», 4 (18%)- «старший учитель».
· навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності:
ü 2-4 класи працювали за навчальними програмами для 1-4 класів
затверджених наказом МОН від 29.05.2015 № 584 (оновлені у 2016 році (наказ МОН України від 05.08.2016№948);
ü 2-Б і 3-А класи, які працюють за науково-педагогічним проєктом
«Інтелект України», мали програмне забезпечення згідно з наказом МОН України від 02.11.2016 № 1319 «Про проведення всеукраїнського експерименту за темою «Реалізація компетентнісного підходу в науково-педагогічному проекті «Інтелект України» (всі предмети, крім англійської мови); англійська мова викладалася за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов у 1-4 класах, затвердженою Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;
ü підручники для 1-4 класів: стан забезпечення: 1-4 класи – 100%;
ü додаткові засоби навчання, посібники, рекомендовані до використання Міністерством освіти і науки України (зошити з друкованою основою, таблиці, бліц-картки тощо);
ü додаткові засоби навчання – надбання минулих років (проєкти, інтелект-карти, дидактичний роздатковий матеріал тощо;
ü інформаційне забезпечення освітньої діяльності: бібліотека; підключення закладу до мережі Інтернет.
· матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності:
ü Забезпечення приміщеннями навчального призначення, іншими
приміщеннями, спортивними майданчиками: класних кімнат – 14; кабінет інформатики – 1; спальня – 1; спортзала– 2; актова зала – 1; читальна зала – 1; їдальня – 1; стадіон – 1; спортивних майданчиків – 3; обладнання класних кімнат (2-4 класи відповідно до вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 15.09.2006 № 264; 1-і класи відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 23.03.2018 № 283).
· якість проведення навчальних занять забезпечувалася учителями
відповідно до обраних форм уроків, методів і прийомів роботи з дітьми, підходів до організації освітнього процесу. Контроль за якістю навчальних занять забезпечувався адміністрацією школи відповідно до плану внутрішньошкільного контролю.
· моніторинг досягнення учнями результатів навчання
(компетентностей): з метою аналізу рівня засвоєння учнями 1-4 класів навчального матеріалу у розрізі навчальних предметів, рівня сформованості ключових компетентностей протягом навчального року діяла система моніторингів:
ü моніторинг рівня навченості учнів 3-4 класів (щосеместру);
ü моніторинг якості знань учнів у розрізі навчальних предметів (щосеместру);
ü Моніторингові дослідження рівня сформованості ключових компетентностей учнів у розрізі класів та ключових компетентностей (у кінці року).
Результати вказаних моніторингів описані в аналітичних наказах. Рівень навченості проаналізовано в аналітичному наказі по школі «Про рівень навченості учнів 3-4 класів».
Аналіз очікуваних результатів навчання здобувачів освіти.
Навчальні досягнення здобувачів освіти у 1-2 класах здійснювалися вербально з формувальним змістом; у 3-4 класах - у бальному оцінюванні, яке передбачало зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.
Здобувачі початкової освіти (4 клас) були звільнені від державної підсумкової атестації на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 30.03.2020 № 463 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2019/2020 н. р.».
Різні способи аналізу (відвідування уроків адміністрацією, співбесіди з учителями, звіти про результати навченості тощо) свідчать, що результати навчання зробили значний внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності формувалися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Значною мірою реалізована діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Формуванню ключових компетентностей сприяло встановлення та реалізація в освітньому процесі засад інтеграції, міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, використання яких посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування цілісного світогляду.
Висновок: Освітня програма школи І ступеня Первомайської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 у 2019/2020 н.р. в цілому виконана.
Квітень 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |